Wednesday 2 May 2012

Yeah.. i can smell the street!!!

Assalamualaikum dan salam sejahtera geng,


Today aku nak cerita something yang ada kaitan dengan photography iaitu 


"Street-photography"




Henri Cartier Bresson
Street photography ni salah satu genre yang ada dalam seni fotografi.. ia lebih tertumpu kepada mendokumentasikan keadaan seseorang di persekitaran jalan dengan cara candid atau sesetengah orang memanggil nya sebagai "snap-shot". Street-photography agak berbeza dengan fotographi yang lain seperti lanscape, potrait atau sport kerana ia perlulah di rakamkan dengan cepat dan tanpa membuat subject kita sedar akan kehadiran photographer tersebut.. 




Bruce Gilden


Antara legend di dalam seni ini adalah Henri Cartier Bresson (Pioneer of street Photography), Daido Moriyama, Vivien Maier, Bruce Gilden, Criss Week dan ramai lagi.. Tapi yang paling aku minat adalah Daido Moriyama sebab cara penyampai cerita photography dia sangat artistic dan mendalam.. 




Daido Moriyama


Ada segelintir petelingkahan berlaku di antara penggemar seni ini dimana ada yang menanggap seni ini perlu dirakam di dalam bentuk "black and white" dan menggunakan filem". Bagi aku, itu tak penting sebab jalan cerita penyampai sesuatu gambar tu yang main peranan.. Gambar tak semestinya kene sharp giler.. Yang penting jalan cerita nya.. ada juga yang menyangkal bahawa untuk menjadi street photographer, korang mesti kene ada range-finder camera.. bagi aku, itu pun salah.. sebab kalau korang guna camera point and shoot biasa pun, tetapi hasil nya gempak.. korang tetap akan dianggap sebagai street photographer.. So, yang penting cerita bukan benda2 lain :)





Camera apa yang boleh digunakan?? 


kemera tak penting dalam merakamkan street ni.. yang penting korang tahu macam mana nak guna dan dapat tangkap gambar yang menarik.. Akan tetapi aku akan bagi beberapa cadangan Kamera yang dianggap mudah untuk korang menjalankan kerja-kerja merakam street photography.. 




1) Rangefinder Camera






Rangefinder camera ni lain dari yang lain.. Sebab dia ada dua cermin di dalam body camera.. satu cermin akan merefleks gambar yang keluar dari lens, manakala satu lagi berfungsi untuk memberi image di viewfinder.. Korang leh google untuk lebih faham apa itu rangefinder camera.. beberapa contoh brand camera yang top untuk rangefinder adalah leica M, Zeiss Ikon, Voigtlander Bessa, yashica Electro, Canon Canonet dan banyak lagi.. Just pilih mana yang sesuai untuk korang dan yang korang mampu miliki.. 




2) Point and Shoot Camera






P&S camera ni boleh dikatakan hampir kebanyak kan manusia di muka bumi ni ada.. tak kira laa digital atau filem.. Function dia sama je.. korang just perlu snap subject yang korang nak dan click... Simple.. Ada beberapa model yang top untuk ni especially filem.. Sebagai contoh Ricoh GR series, Contax T series, Nikon 35T dan banyak lagi.. Daido moriyama merupakan salah seorang photographer street yang berjaya dalam menggunakan hanya P&S camera.. Dia menggunakan Ricoh GR1V dan GR21 sebagai medium pengantaraan.. 


3) DSLR atau SLR






SLR adalah singkatan kepada Single lens Reflection dan ia merupakan paling ramai di gemari oleh photographer di malaysia ni.. Mana tak nye.. Kalau yang digital tu, sampai budak kecik pun tahu pakai.. Slr ni jadi feveret orang ramai sebab dia mudah di gunakan dan kalau yang digital lagi laa mudah.. Pastu product untuk DSLR atau SLR mudah di dapati di setiap kedai.. Akan tetapi keburukan untuk DSLR dan SLR adalah bunyi reflection cermin single tu tersangat laa kuat dan akan membuat subject kita sedar akan kehadiran kita.. satu lagi .. saiz yang bulky gler.. dan kurang sesuai dibawa ketika outing. 




So korang try laa cuba seni ni.. mana taw kot2 satu hari nanti gambar korang di tayang di geleri dunia.. have a blast and adios.. :) 

2 comments:

  1. Menarik. Kalau DSLR aku cadangkan Nikon. Walaupun harganya lebih mahal dari Canon tapi tersangatlah berbaloi. Dan lagi satu, kalau engkorang jenis yang suka travel belilah DSLR, terutamanya suka travel ke negara lain :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. For me.. Both canon and nikon ada advantages dia.. Nikon produce body yang mantap dan kuat.. Nikon produce lens yang superb.. and aku lebih prefer Rangfinder punya camera and pakai filem.. sebab quality image yang di produce filem tidak dapat di tiru oleh digital sampai laa sekarang.. Anyway, thanks for comment :)

      Delete