Thursday 5 April 2012

UKM vs UiTM!!!





Jangan terkejut dengan tajuk.. saje je nak wat gempak.. bukan sal lawan bola sepak pun.. just today nak cerita pasal dua university yang aku pernah belajar dan sedang belajar.. sebelum apa-apa, aku nak berterima kasih kat Sir Azzwan sebab bagi aku idea suh tulis sal pengalaman aku kat dua-dua universiti.. okay.. Kalau nak ikut kan dua-dua university ni memang gempak dan tersangat laa hebat.  UKM.. Research Universiti yang tersohor di Malaysia yang memartabatkan bahasa melayu dan UiTM pula universiti yang memartabatkan bangsa melayu dan bumiputera serta menggunakan bahasa english sepenuhnya.. Cuma di dalam post ini, aku nak cerita apa yang aku rasa, hadapi semasa aku di kedua-dua universiti..
  1. Universiti Institut Teknologi Mara
First universiti yang aku masuk belajar. Di Kampus pulau pinang. Kat situ, aku belajar ape itu sebenar life university yang jauh berbeza dengan zaman persekolahan aku dulu. Kat situ jugak aku belajar kenal dunia luar dan cuba bergaul dengan macam-macam ragam manusia. Tak dilupakan juga, kat situ aku belajar bercinta, berscandal, berkawan dan segala macam BER.. Pengalaman pahit saya tak akan cerita.. sebab hanya akan spoil mood korang dan mood aku.. tapi kalo nak, boleh jumpe aku.. kita lepak borak kat kedai mamak.. 

Masa first semester, aku ni ibarat lalang di tiup angin.. orang suruh ni.. kita ikut je.. orang suruh tu.. kita ikut je.. dengan keadaan aku yang blur memanjang time dalam class sbb tak faham lansung ape itu style Universiti.. mmg aku terumbang ambing.. dengan time tu laa mula nak bercinta.. aduhyai.. memang kelam kabut.. and paling aku rase sedih kalau kenang first sem is aku hampir giler nak score dekan.. 3.49.. rase macam hampeh giler biler tak dapat dekan..  

Then masuk sem kedua dan seterusnya aku terus maju and maju (pergh..ayat poyo..hahaha) .. Yang menarik sepanjang aku belajar ni adalah relationship antara aku dan lecturer aku kat UiTM.. Lecturer fakulti aku mmg sempoi.. Bayangkan, aku baru satu semester tapi semua lecturer aku dah kenal dan paling menarik diorang pun kenal aku.. When aku dah smpai final year, lecturer dah anggap aku dan rakan2 macam kawan diorang.  Diorang boleh lepak minum sekali, keluar karoke sekali, handle event skali, Overnight sekali.. pergh.. mmg rase ukhwah gler hubungan antara lecturer dan pelajar.  tak ada lansung sifat double standard walaupun diorang tu ada yang segelintirnya sudah bertitle DR and PROF. 

Satu lagi, orang di sekitar rumah sewa aku dan kawasan tempat aku belajar.. memang baik-baik belaka.. bayangkan.. aku ada kawan2 yang ada kerjaya macam2.. Mekanik, Tokey baju, Tokey bundle, Pengembala lembu, Tokey kedai rokok (Okay...I'M SMOKER. aku mengaku), tokey restaurant, tokey karaoke, tokey kedai mamak.. namakan apa saje kerjaya.. aku ada kawan mcm tu kat situ..sampaikan tokey tiket bus pun ada..  mmg best duduk kat penang.. Masyarakat yang sangat harmoni dan baik..  haish.. rindu nak balik penang....

Next yang best kat UiTM ni adalah.. korang akan diajar semua jenis soft skill secara tidak formal..  maksud saya, tiada sebarang subjek yang ajar korang sal soft skill.. tapi enviroment die yang develop soft skill korang.. Jujur saya cakap, Satu sem saya ada lebih daripada 10 kali presentation dan semua adalah didalam english.. so, secara tak sengaja korang dah dapat belajar cara nk bercakap dengan orang ramai tanpa rasa segan silu dan penuh confident. Saya juga seorang yg agak aktif dengan aktiviti UiTM.. sepanjang saya belajar, saya dah pernah pegang title Pengarah Project sebanyak 3 kali.. So, Dengan pengalaman itu maybe hopefully dapat handle pulak event kat sini.. itu pun kalau ada rezeki. :) 

alrite.. itu cerita pengalaman aku di UiTM..  Now jom kita cerita sal UKM.. 

2. Universiti Kebangsaan Malaysia

 Actually, aku tak banyak lagi pengalaman kat universiti ni.. banyak benda yang aku masih lemah. Ape yang menarik pasal universiti ni adalah standard akademik kat sini.. mmg high level sampaikan aku pun rase mcm nak give up kalau belajar.. susah giler.. tak macam kat uitm.. senang skit.. hmm.. tapi aku tetap akan berusaha.. hahahokay satu lagi best kat sni adalah kolej kediaman dia yang bapak banyak giler.. tak payah nak gaduh2 duk rumah sewa.. Janji korang maintain reputation and  active activity kolej..

Tapi yang aku tak suka kat UKM ni satu je.. sebelum tu.. maafkan saya sekiranya saya menyinggung mana2 pihak.. tiada niat pun.. just nak cakap.. yang kat UKM ni.. pensyarah dia semua kecuali En. Azzwan, semua mengamalkan double standard.. tak tahu laa kenape.. kadang2 saya approach mereka dengan cara yang tersangat laa sopan.. tapi respon die kurang memuaskan.. Tak ada lansung suasana mcm aku kat UiTM dlu, lecture and pelajar boleh gurau-gurau.. 

 and satu lagi.. pelajar dia.. pun ada double standard... ada seniority.. aku tak suka giler menda tu.. Tahun 3 berlagak giler dengan Tahun 1 dengan alasan kami baru tahun satu.. so kene respect tahun 3.. come on laa.. Tahun 3 kat sini kalo nak ikut kan majoriti bawah umur dari aku atau sebaya.. lagi laa korang kene respect yang dah makan garam dulu dari korang.. tapi bukan aku nak menagih simpati atau berlagak.. just kalo boleh.. kalau kita yang tahun 1 tegur, balas laa dengan penuh beradap.. jangan laa sombong2.. kita nak berkawan bukan nak berlawan.. Ada faham ??!! 


Alrite.. aku conclude cerita aku hari ni.. Please.. please.. please.. sekiranya anda ada pandangan atau ape2 sahaja yang nak di kongsi dengan saya.. boleh la comment di bawah.. cerita je.. Sekali lagi.. maafkan saya kalau ada salah silap.. Have a blast!! :D

16 comments:

  1. Wah nabil...

    Cam best je dgr pglmn kau kt Uitm 2...untungla da rse dua u kot..Byk dah pglmn kau ade.Patotlah kau mmg nmpk matang n berkaliber..seriusly..ak yg br 1st sem nih kt cni,mmg byk bnde xtau...Tension pon ade.Baru je tau cmne environment kt u nih..haishhhh..Soft skill lak yg mmg low..But i'll always improve it day by day..INSYAALLAH~~~Doakn...

    Jap,1 ak nk tye...tye je k.xde mksd ape2....
    BIasenyekn,lau ak tgk girl2 kt uitm nih,dorang mmg nmpk berlgak n suke sgt berfashion TERLEBIH?apa pendapat kau pasal bnde yg ak tye ni since you've been n stdied there???

    ReplyDelete
  2. Thanks for comment Baiyah..

    Jangan risau sangat pasal softskill tu.. InsyaAllah, kau dapat improve punye...

    About girl2 uitm tu.. i've to admit.. mmg diorang mcm tu, agak fashionable skit.. but for me it's okay kot.. as long as you know mana yang halal mana yang haram.. Diorang jadi mcm tu sbb enviroment UiTM yang sangat bersosial and mesra alam.. anyway, thanks again for the comment.. :)

    ReplyDelete
  3. wahhhhh :))
    untung dapat belajar 2 universiti..hehe

    ReplyDelete
  4. nice entry.. menceritakan life dua universiti.. aku setuju dengan cerita kau mengenai lecturer ngan student kat sini.. double standard..maybe akan jumpa macam tu bila kita dah masuk majoring class kot.. agaknye la.. mengenai senior and junior, aku rasa mereka ok je, tapi kene kita yang tegur dulu la..

    ReplyDelete
  5. Thanks for comment bro..

    aku pun rase mcm tu.. maybe dah majoring bru rapat dengan diorang...
    pasal seniority tu.. aku bukan pe bro.. kita mmg tegur diorang baik2.. tapi sepatah kita tanya, sepatah dia jawab.. rase x fun lansung.. but bukan semua la.. segelintir je.. Papepun thanks bro for comment :)

    ReplyDelete
  6. wlcme T__T..
    kan??sbb kbnyknnye mmg nmpk cmtu..
    tp xkesahla...life dorg...

    ReplyDelete
  7. Yup.. biar kan saje.. janji diorng happy dah laa.. :)

    ReplyDelete
  8. like3...tade button like ekh??sokong 100%..kalo boleyy..cite r ag..kami nie kbnyakan dari matrik..so..mentah giler lagi ngan hdup kat u nie..

    ReplyDelete
  9. Raja Nur Izni,

    Terima Kasih atas komen anda..sangat di hargai. InsyaAllah, aku cuba cerita lagi tentang kehidupan ku di dua university ni di masa akan datang. kalau ada apa2 nak tanya sal cara kehidupan di University, sangat2 dialukan.. mana yang aku dapat tolong, aku tolong.. anyway, Thanks again for you time tuk singgah dan comment di blog aku.. :)

    ReplyDelete
  10. assalamulikum walaupon entry ni dh lama sya nk tnya jugak beberapa persoalan...abg ni dri fakulti mna dn kos apa ye...sya juga pelajar ukm pelajar sains politik... sya nk tnya sya agak risau kerana life waktu diploma dan degree di ukm agak berbeza yang mna jika diploma dulu ada quiz dan juga ujian midsem tetapi di ukm tiada midsem dan kuiz ikut kepada lec...lagi satu berkaitan dengan exam final pulak juga berbeza sewaktu sya diploma yang mna berdasarkan paper final ukm sya lihat kebanyknnya sebagai contoh teori politik final 60%maka dalam exam juga terbahagi kepada 4 soalan dan masing mrkhnya adalah 20 mrkh...berbeza sewaktu diploma dahulu yg mna exam final 100% dan dibhgikan dgn 40 final bergandung pd lec kemudian terdapat section a,b dan c yang mna section tersebut terdiri dripada objektif, struktur dan esei ... tetapi ukm hanyalah esei dan shj...jika diploma bca shj satu buku kemudian kemungkinan mna2 yg kita bca akan kluar...tp di ukm jd sya agak risau juga bca satu bku yg kluarnya lain dan xdpt nk score dn risau jwapan yg diminta agak diluar silibus yg diajar.. adakah lec akan baik hati untukmemberikan tip2 final?...,,,

    sya ada jugak buat perbndingan soalan dgn u lain dan ternyata ukm soalannya len tetapi uni lain soalannya adalah permarkahan 100 % soalan dn bahagikn dgn pertusan final yg ditetapkan...tetapi ukm markahnya tiada pembhgian seperti itu... ada apa2 tip ke nk jwb soalan exam cara ukm...sbb sya mmg xrsa sdap hatila memikirnya exam pon dh nk dekat

    ReplyDelete
  11. harap abang dpt menjawab persaoalan sya... sya betol2 berharap

    ReplyDelete
  12. Assalam. Saya dpt 2 offers utk sambung degree dlm bidang bisnes. UiTM and UKM. Xtau nok pilih yg mn???Which is better?

    ReplyDelete
  13. Kalau bidang bisnes ni eloklah UiTM.. sebab kelebihan pada bahasa Ingris.. tapi bidang lain UKM hebat... saya ex student UKM..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeah im coming from 2021 haha. btw dulu amik course apa kt ukm. and saya sekarang dlm dilema nk pilih ukm atau uitm untuk course accounting

      Delete