Wednesday 4 April 2012

Taqwacore

Assalamualaikum dan salam sejahtera..


Have you heard the word "taqwacore"??


Alrite.. seperti yang anda semua tahu, saya ni seorang yang agak passion dengan muzik ni.. since i was form 4, saya dah developed diri saya dengan teori muzik and instrument.. minat yang mendalam ni jugak telah membuat saya mendengar semua jenis lagu.. senarai kan saja ape genre.. rock, r&b, pop, metal, etnik kreatif, nasyid, k-pop, hindustan.. hampir kesemua saya dah dengar.. tapi minat saya lebih cenderung kepada rock..

Tapi harini saya just nak cerita tentang satu genre yang dah lama ada kat dunia ni.. satu genre yang sepatutnya kita pandang, lihat dan dengar.. iaitu TAQWACORE.. Taqwacore sebenarnya adalah gabungan antara dua genre berlainan iaitu taqwa (sinonim dengan nasyid atau lagu dakwah) dan Hardcore (sinonim dengan punk-rock yang berbunyi kasar)..

Dan apabila di gabungkan kedua genre ini, ia menjadi satu pembahuruan di dalam platform nasyid dan dakwah yang lebih fresh.. pendekatan ini mudah di adaptasi oleh golongan remaja zaman kini..

Akan tetapi, persoalannya disini, sejauh mana kemampuan dan keberkesanan genre ini dalam menyampaikan dakwah islam? tidakkah ia menampakkan ciri ganas dalam dakwah?? jadi saya ingin pembaca semua, sampaikan pendapat anda di comment box di bawah.. kita bincangkan secara ilmiah.. ingat.. tiada yang betul.. tiada yang salah.. Have a blast..:)

11 comments:

  1. Nabil,

    Teringat zaman dahulu, join jamming session rakan-rakan, jadi penyanyi, lagu 'Apa Nak Dikata' - XPDC.


    a z z w a n

    ReplyDelete
    Replies
    1. SALAM...

      Menyibuk sikit...hihi
      wah,En Azzwan jd penyanyi tu..hehe..

      Delete
    2. Baiyah nak hoin skali sir jadi penyanyi.. hihihi :P

      Delete
    3. haha...boleh gak tu..hee:))

      Delete
  2. Wah! Boleh join saya pulak jadi penyanyi untuk sesi Jamming :D

    ReplyDelete
  3. Mungkin genre ini boleh pergi lebih jauh jika mereka dapat memperkenalkan genre ini secara meluas dalam kalangan masyarakat kita hari ini..

    *Leh bg contoh x,pe nme kumpulan yg kau biase dgr tu?

    ReplyDelete
  4. Salah satu nya "the kominas" tapi ingat.. mereka ini gologan punkster.. jadi walaupun diorang menyampaikan dakwah atau pejuang.. diorang still guna ayat yang kadang2 kurang sedap didengar..

    mcm saya katakan.. mungkin taqwacore ini baik.. dan mungkin ia terpesong sama sekali.. kita bincangkan.. yang buruk kita jauhkan.. yang baik kita pegang erat2 :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ouh mcm 2 eh...btol2..yg buruk jgn nk terikut2...
      pndai2 la nilai sndri..

      Delete
    2. Yup.. yang penting kita jaga diri masing2 :)

      Delete
  5. Perkara lama tak usah dikenang. Pengalaman yang sendiri rasa seronok, tapi orang lain rasa perit (maksud di sini, suara memang tak 'best').

    - yang sudah bersara dari 'jamming session' & 'karaoke' -

    ReplyDelete
    Replies
    1. Btul tu sir..

      Pedulikan apa orang lain cakap.. janji kita puas hati :)

      *saya still tak leh nak bersara lagi dalam dua-dua bidang ini.. hahaha :P

      Delete